DESSA FANTASTISKA VARELSER....



alltså hundar..... Jag fullkomligt älskar hundar . De flesta hundar som finns i min närhet blir jag fäst vid och har svårt att låta bli. Jag busar och stojar och orken tar i princip aldrig slut.

Min äldsta syster har en tax , Jasmine som jag avgudar... en tyskjakterrier Bea som aldrig varit speciellt sällskaplig men som föll till föga sist jag träffade henne & satt i mitt knä.

En annan av mina systrar som har stuga här har två westies, Sam & Hugo.... Sam är pappa till Hugo och är 11 år. Första gången jag träffade honom var han försiktig och avvaktande... Han var 5 år & hade varit utställnings & avelshund.Han var inte så van vid beröring och kelande. Sakta började vi lära känna varandra & idag blir han lycklig & lägger sig frivilligt på rygg & vill bli masserad...
Hugo är  en av de mest fantastiska hundar jag mött. Han är alltid glad & älskar att bli ompysslad. Till mattes förtret går vi ofta på "spök & monster jakt" & då måste man varna ...alltså morra & skälla ...

Jag älskar verkligen dessa hundar & när de ska resa hem mot Uppland gör jag alltid ett försök att få min syster att lämna de kvar eftersom jag är övertygad om att de  " vill bo i Norrland "....

Min syster & svåger har varit här uppe i 2 veckor pga älgjakt..... med sig hade de

  SVING !!


Det är en dam av rasen Jaktgolden....en lite smidigare & mindre typ av Golden Retriver. Används som namnet tyder på till jakt.
Sving är en av de mest väldresserade hundar jag träffat. En stor hund som helt enkelt inte märks. Hon håller koll på dig & följer dig vart du går. Jag gick ut med henne  varje dag i skogen och det var en fröjd kan jag lova. Man använder sig av en visselpipa för att ge kommandon. Jag har aldrig träffat en hund som har varit så trygg och väluppfostrad.Vi tränade lydnad & apportering.. Ett dag var vi så skitiga av skogspromenaden att jag var tvungen att ta henne till stallet & bada henne i spolspiltan.
Naturligtvis lärde även hon sig att jag var en " lek , bus & godistant" ... hennes matte skulle nog höjt ögonbrynen om hon såg oss.... men det inte matte ser...   

men sista dagen kände jag mig tvungen att gå ut i hästhagen & träna lite lydnad så inte matte skulle märka allt för mycket när hon kom hem....

Jag blev sååå förälskad i denna hund att jag försökte faktiskt få min syster att lämna henne kvar hos mig.... jag föreslog till och med att hon skulle säga till matte Lisa att hon sprungit bort i Norrland.....  


 hemfärd...


Med sorg i hjärtat var jag tvungen att säga farväl till denna hund ..... övertygad om att hon lever ett fruktansvärt tråkigt liv i Uppland.......                


                               

                                            Kram & Godnatt  !!  från en som är hundlös....















Kommentarer
Postat av: Liisa

Tack för att du tog hand om min hund så väl! visst är hon ngt alldeles extra! Roligt att ngn annan har också märkt det.

Hon är en UPPLÄNNING! och ska så förbli. Jag tror inte att hon har så väldans tråkigt här hemma heller. Hon tycker nog som vi flesta andra - borta bra men hemma bäst! Hon har uppenbarligen mått bra borta och berättar nu historier till sina vänner cilla och Isak - katterna som också har saknat henne.

Kolla på www.kenneldoubleuse.com där hittar du flera små Swings, Gunilla kommer att ha valpar under våren, fråga efter valpar från samma linjer som Swing. Om 1-2 år kommer hon att ta en kull på Swings dotter från hennes sista kull, eller så kan du också fråga om hon du kan ta över en pensionerad jägare. Hon placerar ibland ut sina äldre hundar till bra hem , när dom inte längre orkar hänga med i jakterna.

2010-09-21 @ 14:34:34
Postat av: Denise svarar Liisa



Jo visst e de nog så, borta bra men hemma bäst :) Hon är iaf en fantastisk personlighet som jag förstår att du verkligen är stolt över. Du har verkligen lyckats bra. Träffade Åda ngn gång hos syrran men denna Swing tog mig med storm t om min häst blev förtjust i henne . Kan bara ana vilket fantastiskt samarbete ni måste ha... Tyvärr räcker inte min tid till idagens läge att ha hund så jag "lånar" mig ngr här & där så länge för att stilla mitt behov , sen är det väl inte så dumt för de heller med en "bustant " ; ) Krama om den söta Swing... Ha de gott !

2010-09-22 @ 13:17:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0