Givande samtal med sonen.....

Hej världen !

Har haft ett långt och "givande" samtal med min son...som jag sagt tidigare berättat så har en av mina söner AS...Asberger syndrom, det är en form av autism som medför en del "konstigheter"....ex så kan "verklighetsförankringen" rubbas och en del ordförståelse bekymmer finns....bekymmret  att de "tar på sig " skuld för saker ,både de som ÄR deras fel men ÄVEN de som är andras.... : /  Sen att de inte "syns" är ju ett stort ,stort bekymmer men nu är det ju tur att han e "öppen" med att han har AS  ,vilket jag tycker är "modigt" ,för hur många ställer sig frivilligt upp inför sina "nya" klasskamrater på "öppet hus" på gymnasiet och berättar om sig själv och sitt handikapp... JAG tror inte jag klarat det...

Tyvärr är ju detta ngt som han varken kan "rå" för eller göra ngt åt.... det är bara så  : /  Så när han då får det jobbigt med att människor pratar om honom så blir det extra jobbigt för mig att förklara för honom....Jag FÖRSTÅR att man kan bli "less" på honom  och vet man inte om att han har AS  så kan man ju  tycka han e "annorlunda"....MEN NÄR MAN VET OM ATT HAN HAR AS så blir jag sorgsen ,för då är man elak. För inte säger väl ngn till  den som är förlamad att det är "rätt åt dig" att du sitt i rullstol... :/ LÅT HAN VARA ISÅFALL !!!!

Många som har AS har fått reda på det i vuxen ålder.....men nu har man mer och mer börjat "testa" yngre barn.
Människor som har detta är normalbegåvade till överbegåvad...så de sitter INTE  i intelligensen...utan i ett socialt perspektiv...ex lite ensamvargar,svårare att "tyda" kroppsspråk,stor fantasi ,tvetydig  fast det inte va tänkt så,tar ofta andra i försvar, "glömmer" anv. vissa ord vilket gör att de missuppfattas ofta,minnet är ett problem, måste oftast påminnas, specialintressen ex datorer....osv osv

Jag tycker inte att han ska "behandlas" annorlunda men när är det "nog" ? vem avgör när han "fått vad han förtjänar" ? Hur kan man "må bra" över att göra ngn "illa" :( ..."Jag " som anses "normal" borde väl veta bättre eller kanske det inte är "jag" som e normal.... Vilken "livssyn" har jag  på mina medmänniskor ? Ljuger inte jag ibland ? ,kanske t om medvetet,ska inte jag förlåtas då ? Ja vi ALLA måste nog tänka till..

Besviken blir han men jag blir "UR LESSEN" för det följer så många "klyschor" med detta handikapp..som ex "alla försökte varna mig men..... (sen) ...de va som ni sa ...OJ OJ ! varför säger man så ? är det för att man "bryr sig om" vad andra tycker om en och inte vill framstå som "korkad" ?? ja då tyck ja man ska tänka om... jag tycker det är en fin egenskap att ge ngn "en chans"... 

De med ett "handikapp" kan ju inte "rå för" allt......men vad har vi andra att "skylla på" ??? 

Jag önskade att man var så "rak" att man kom till mig om det var ngt....han kan inte göra ngt "åt det".. han har AS

Jag är inte arg på någon....men lessen över att det blir såhär .....va okunniga vi är egentligen...för titta er omkring ,det föds 4 av 1000 med  AS...det är många det ....
Man kan ha anlag för AS men inte ha det själv, hur gör ni då om ert barn får det???


Min son har lärt mig så ofantligt mycket....Jag skulle ALDRIG vilja ha honom på ngt annat "sätt" för då vore han inte min son, jag önskar att jag hade en del av hans egenskaper..förresten fler än jag skulle haft de....


JAG ÄR STOLT ÖVER DIG OCH ÄLSKAR DIG ÖVER ALLT ANNAT !!

SEN ATT HAN HAR VÄRLDENS BÄSTA STOREBROR SOM STÄLLER UPP I UR OCH SKUR ÄR JU INTE HELT FEL HELLER....... ÄLSKAR DIG MED !!!!!!!!!!!!!!!

Jag vore mkt glad om ni som läser ger mig en kommentar om hur ni funderar och tycker om detta....




Go natt världen! vi ses imorrn!





Kommentarer
Postat av: Patrik

Hej mamma =) Det är bra att du skriver ut detta, Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det själv eftersom de som inte förstår mitt handikapp även kan tro att de jag säger tillhör denna AS är något jag själv anser göra de... Jag Ser mig inte som bättre än någon annan. Jag har aldrig gjort det. Jag lever ett fullt normalt liv med vissa svårigheter inom svenska ordspråk och matte men kan klara min dag utan problem. Bara för att jag har ett handikapp är jag inte blåst som vissa kan tro. Jag tror största andledningen till att folk blir "irriterad" på mig är för att dom inte vet hur jag fungerar och ser inte mitt handikapp. Alla tror jag gömmer mig bakom mitt handikapp men det gör jag inte... jag försöker framstå som den person jag är utan att visa mitt handikapp men jag är inte rädd för att erkänna att jag har den. så för er som av någon anledning läser denna kommentar ska ni veta att UTAN AS VORE JAG INTE PATRIK NILSSON! Jag är den jag är och AS är och förblir en del av mig och det är jag NÖJD med! Jag skulle inte ens för en dag byta bort min AS för utan AS är jag inte mig själv. Jag vill inte vara någon annan än mig själv och jag vill inte ändra på andra heller! Precis som ni inte kan tvinga en förlamad människa gå kan ni inte beordra mig att vara "normal" som ni... Men hur vet ni att det inte är NI som är "onormala" och att det inte är jag som är "normal"? Vem bestämmer vem som är "normal" eller inte? Varje människa är skapt för att vara som den är. Sen är det det sociala livet och samspelet som gör vissa "utstötta" pga handikapp och sjukdommar. Tänk på det nästa gång

2008-11-25 @ 01:20:29
Postat av: LenaLustig

Halooo!

Vilken skööön kommentar!! Patrik du har skrivit så man verkligen fattar :)

2009-02-14 @ 08:17:10
URL: http://lena-lustig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0