STRYK............



borde jag ha , som slarvar så med att blogga... Så nu tar jag tjuren vid hornen och fortsätter min  Mc resa.......

Hmm......få se nu.... ... FALUN !! var det ju........


GISSA var vi bodde ???  hehe

 Falu fängelse SÅ KLART !!

När cell installationen var klar så blev det dax för FÖRSTA & VIKTIGASTE besöket....träffa Wahlin !! Oj så roligt det var att träffa honom, TÄNK ! att på min första semester tur få överraska honom med en visit....glad blev han...kameran ? den var i packväskan......

Dagen därpå tillbringades i Falu gruva......Mycket intressant finns att titta & lära där. Vi köpte en guidad tur ned i gruvan ... spännande........

 Man får låna regncape och skyddshjälm, men kom ihåg att ha riktiga skor på fötterna för det är lite blött , halt & kallt.

 Dax för nedgång........

 vår guide

                                   

 man eldade för att värma berget så det blev " mjukt" &  lättare att få lös blocken / stenen.... Eldstad

                                                        

 Stöttor.......
  gruvgång
                                           

 Korgarna som fungerade som hiss...både för sten och människa....

 Tur det fanns ljus & lampor i gruvan för....

 svart var det...Tänk Om ljuset slocknade när de arbetade eller var på väg ned / upp för stegarna....

 stegen upp.... ljuset/ blossen fick de bära mellan tänderna när de klättrade........

Äntligen uppe !!


 Gruvmuseet ... 

                             

 
 bår    

   
vaccinations sprutan "

 "koppning "
 operationsbord


Detta var ett axplock av Falu gruva området...... Läs..http://www.falugruva.se/sv/Kopparberget/   

Men .......passa er för gruvfrun !!


 jag träffade på henne i museet ....USCH !

Imorgon skall jag berätta om  gruv Mats..........

Ha det gott !! // Denise

















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0