ATT GÖRA LISTA ...



Har ni en sådan ?? Jag planerade mina dagar mer när barnen var små , nu tar jag dagarna som de kommer, fast en del MÅSTE ju planeras..som tex P `s träffar & möten med diverse myndigheter osv... 

Förr ,när sönerna var små så var det.. dagis, jobb , psygolog träffar, skola , stallet , mat  , handling , städning , fritidsaktiviteter osv osv...Sedan eftersom P växte upp så blev det mer & mer noga med planeringar eftersom hela hans dag påverkades av hur noga och förutseende jag kunde vara...Ibland var det rena rama kallabaliken här hemma om jag hade "missat" i planeringen...

Jag blev själv så van att ha en planering för att saker skulle funka så jag fick PANIK om det gick åt skogen med planeringen ...det gällde att ha "stenkoll" , för P "återkom" ständigt under dagen för att checka listan...
Ju äldre P blev  så förändrades planeringen & kunde fokuseras mer på honom utan att "de" andra behövde involveras ,som ex psykolog träffar , habiliteringen , mentorskap , arb.terapeuter osv osv....
Succesivt förändrades tillvaron för P OCH mig... han blev mer och mer självständig & jag "tappade" kontrollen... både över mig själv & livet....blev helt enkelt sjuk.

För P `s del så har vi nog "lyckats" bra.. han tar snart studenten efter 3 år och kan kalla sig kockaspirant , bor i egen lägenhet där han sköter ALLT vad det innebär med handling , tvätt & städning , har flickvän som stöttar honom helhjärtat , snart körkort Och .... ja vad mer kan man begära ??

Som förälder så strävar man väl efter just detta , att barnen skall bli självständiga och klara av att fatta egna beslut...helt enkelt LEVA LIVET....
När man som invandrare kommer till ett annat land och inte förstår språket , så behövs en tolk för att kunna göra sig förstådd...
P sa när han var yngre att mamma är "min tolk" , han bara tittade på mig så "visste" jag vad han menade lr inte förstod...inga ord behövdes mellan oss...


men eftersom man "lär sig språket "så minskar tolktiden.... Och nu har jag nästan ingen tid kvar...
Jag är stolt över min son och allt han har uppnått...

Jag struntar i " att göra listan " & går ut i det vackra vädret istället...

Ha en trevlig dag !! // Denise





Kommentarer
Postat av: Marita

Att du nu kan gå ut i det vackra vädret och struta i "check lista " Är resultatet av ditt engagemang och stöd under alla tidigare år !! Nu får du beviset att du tänkt och gjort rätt !! Visst är livet underbart !! Njut , det är du värd !! // Kram

2009-03-24 @ 10:26:47
URL: http://maritajohansson.blogspot.com
Postat av: Denise svarar marita



Visst är livet härligt !! Känslan man får av barnens välbefinnande är fantastisk....Slitet känns såååå långt borta nu & jag "ser" på P & A med ett nöjt hjärta . =)



kram kram

2009-03-24 @ 11:11:04
URL: http://dessansvarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0