FÖRLUST........





Min son förstår inte vad jag menar när jag säger att jag är uppvuxen socialdemokrat , han tycker inte om det uttrycket , men hur ska han kunna förstå det.... Han är uppvuxen i ett tidevarv när socialdemokratin bleknat... när socialdemokraterna utfört det stora förändringarnas tid & redan tagit oss vidare.... Han kan inte historien , vilket även han kommer att kunna säga till sina barn en dag & då förstå vad jag menar....

 Jag är uppvuxen i en arbetarfamilj , med 7 barn som fick vända på varje krona , som var röd ända in i märgen . Min pappa bar den socialdemokratiska nålen på kragen med stolthet. 

 
På 70-talet under min uppväxt var socialdemokratin stark , det var familjen som var i fokus.
Jag minns hur socialdemokraterna hade fester
i folkets hus , det var mat , tårta , ballonger & godis. Man kläddes i de finaste man hade och ägnade en lördag med att umgås med andra familjer. Jag har gått otaliga första maj tåg. Det var långa tåg med banderoller och musik och sång.Det var ngt speciellt med valdagen när man klädde upp sig och gick till vallokalen för att rösta.Då fanns varken post eller förtidsröstning.

Olof Palme var en stark ledare. Han  var en politiker som man antingen hatade eller älskade.Han stod upp för sin sak och för den lilla människan och familjen. Han ville inte se farorna som "knackade " på sveriges dörr.Envisheten som drev honom framåt i politiken blev hans fall , han ville att sverige skulle vara ett fritt land där man kunde gå på sveriges gator utan oro. De flesta vet nog var de befanns sig denna vinterkväll 28 februari 1986 då han mördades efter en biokväll på Sveavägen.

 Min pappa som förövrigt skulle ha fyllt 90 år den 11 september om han levt sa till mig redan efter Palmes frånfälle att nu förändras sverige.... så rätt han hade min kära far...
 
Sedan dess har socialdemokratin i mina ögon bleknat och tappat lite fokus... Ingvar Carlsson , Göran Persson & nu Mona Sahlin. Jag tror att Margot Wallström hade varit bättre för socialdemokraterna men nu hade hon inte de ambitionerna.
  
Naturligtvis måste Sverige  följa utvecklingen i världen & jag hoppas att Herr Reinfeldt löser uppgiften med att styra sverige på bästa sätt & till folkets bästa.

Demokrati är väl att låta oss vara olika & tycka olika.  Svenska folket har nu gjort sitt val & uppenbarligen driver inte de rödgröna en politik som folket vill ha.


JAG saknar Anna Lindh......


                                    Ha en bra dag ! // Denise









Kommentarer
Postat av: Marlene

Jag är också "född" socialdemokrat :) Visst har politiken förändrats sedan Palme försvann. Och Mona är ingen ledare med pondus, så därför förstår man ju att de tappat röster.

Nu får vi gilla läget och hoppas på det bästa och nya tag efter 4 år :)

Kram på dig min vän :)

2010-09-20 @ 16:59:26
Postat av: Felicia

håller med dig!

2010-09-21 @ 08:29:31
URL: http://entredjedel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0